Egy elkószált kötet Teleki Sámuel utazásából
Teleki Sámuel kötet
Spontone, Ciro (ca. 1552-ca. 1610)
Giorgio Basta tábornok titkáraként járt Erdélyben
Bajtay kötete
Néha meglepő kötetekkel is találkozik a könyvtáros az egyházi könyvtárak polcain keresgélve. Ilyen meglepő felfedezés volt a most bemutatásra kerülő kötet is.
A címe: Die Schule des Locomotivführers : Handbuch für Eisenbahnbeamte und Studirende technischer Anstalten.
Szerzői: Ignaz Brosius (1838-1904) és Richard Koch (1838-1904).
A mozdonyvezetők oktatására szolgáló három kötetes, német nyelvű kézikönyv 1873 és 1875 között jelent meg Wiesbadenben. A gazdag illusztrációkkal ellátott mű végigvezet a gőzmozdonyok teljes szerkezetén:
Első kötete a mozdony kazánjával, és annak szerelvényeivel (biztonsági szelepek, vízállásmutatók, feszmérők, lövettyűk).
Második kötete a mozdony gépezetével és futóművével foglalkozik.
A harmadik kötet pedig a mozdonyvezetésről, a mozdonyon való szolgálatról ad felvilágosítást.
A mű érdekessége, hogy a megjelenés évében, 1873-ban kezdődött el a magyarországi mozdonygyártás, és készült el az első hazai gyártású gőzmozdony a Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárakban. Az elsőként elkészült mozdony, a bécsújhelyi Sigl gyár tervei alapján épített MÁV III. osztályú, később 335-sorozatú mozdony volt. Ez a három hajtott tengelyű (C tengelyelrendezésű) mozdony hasonló jellegű gépezet volt, mint ami jelen kötetünk ábráin is megjelenik.
Kevesen tudják, hogy a magyar piarista rendtartomány vasútépítéssel és üzemeltetéssel is foglalkozott. A rend Somogy megyei uradalmában, az ún. Kusztodiátusban a talajviszonyok miatt vált szükségessé egy gazdasági vasút létesítése, mely az uradalmi áruszállítást szolgálta. A vonal Alsóhetény és Gölle között húzódott, és az Attala-Csoma vasútállomáson csatlakozott a MÁV Budapest – Gyékényes fővonalához. Ez a gazdasági vasút Dr. Vámos Károly piarista atya irányítása mellett épült ki 1913-ra. A vasútnak három alkalmazottja volt: egy mozdonyvezető, egy fűtő és egy pályamunkás.
A gazdasági vasút megépítésekor kötetünk már elavultnak számított, nem valószínű, hogy a gazdasági vasút üzemeltetésében, a mozdonyvezető képzésében szerepe lett volna. Valószínűbb, hogy az iskolai fizika-oktatás színesítésére szerezték be.